Depresja - jak znów zacząć się cieszyć życiem

Kategoria: Terapie naturalne Opublikowano: środa, 06 grudzień 2017 Piotr Nowak Drukuj E-mail
Depresja

W Polsce średnio co dziesiąta osoba cierpi na depresję lub mocniejsze zaburzenia nastroju. Choroba ta najczęściej zaczyna się między 30. a 50. rokiem życia i głównie dotyczy kobiet. Niestety zauważa się tu tendencję wzrostową również w przypadku mężczyzn.

 

Depresja - zmiana nastroju czy choroba?

Depresja charakteryzuje się odczuwaniem smutku, obniżonym poczuciem własnej wartości, poczuciem winy i niskiej samooceny, utratą zainteresowania tym, co kiedyś było motywujące, brakiem przyjemności, nieustannym zmęczeniem itp. Choremu może być trudno stawić czoła codziennym czynnościom, co przekłada się z kolei się na niską jakość życia oraz złe, niosące negatywne konsekwencje decyzje życiowe.

Depresja może dotyczyć każdego, nawet dzieci. Jakkolwiek częstotliwości zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży jest jeszcze mało znana. Odnotowuje się od 2,1 do 3,4% u dzieci oraz 14% u młodzieży. W tym okresie życia trudno jest niestety postawić diagnozę, ponieważ objawy depresji zmieniają się w zależności od stadium rozwoju tej przypadłości1.

Zgodnie z definicją zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne jest niezwykle istotne dla naszego funkcjonowania. Dobry stan zdrowia psychicznego pozwala ludziom realizować cele życiowe, pokonywać zwykłe problemy w życiu, czuć się zrealizowanym, być produktywnym i brać udział w życiu danej społeczności – przeczytać można na stronie internetowej WHO.

Smutek i problemy ze snem nie oznaczają jeszcze depresji. Wszyscy przeżywamy ciężkie chwile, podczas których czujemy się smutno i nie mamy chęci do wykonywanie codziennych obowiązków. Jednak takie momenty pogorszonego nastroju niekoniecznie oznaczają depresję.

 

Jakie problemy związane ze zwykłym życiem w społeczeństwie mają osoby z depresją?

Przytoczyć można kilka charakterystycznych objawów depresji: ­
-
nieprzemijający smutek
- utrata zainteresowania kimkolwiek i czymkolwiek
- utrata odczuwania przyjemności z robienia czegokolwiek
- zaburzenia snu (bezsenność lub nadmierna senność)
- zmiana masy ciała o średnio 5% w ciągu ostatniego miesiąca
- nieustające przemęczenie
- znaczące pobudzenie lub spowolnienie reakcji
- problemy z koncentracją
- nieuzasadnione poczucie winy
- myśli o śmierci i samobójstwie

O depresji można mówić już wtedy, gdy dana osoba ma co najmniej 5 z powyższych objawów powtarzających się codziennie przez co najmniej 2 tygodnie.

Osoby z depresją często doświadczają trwałego przemęczenia i spowolnienia życiowego.
Codzienne obowiązki stają się trudniejsze do wykonania. Schorzenie to wy­wołuje poczucie nieprzydatności, pesymizmu. Depresja może prowadzić do zauważalnej utraty masy ciała, bólu odczuwanego w całym ciele oraz do różnych zmian w całego ciała (cy­kle miesiączkowe, ciśnienie krwi itp.). Wpływa ona na życie zawodowe i rodzinne. Można wyjść z depresji, jednak w oparciu o najnowsze badania naukowych wydaje się, że należy w znaczący sposób zmienić sposób leczenia tej choroby.

 

Przyczyny depresji

Depresji nie wywołuje jakieś jedno konkretne zdarze­niem. Jest to natomiast to złożona dolegliwość, obejmująca czynniki biologiczne, psychologiczne i społeczne, Depresję może wywołać ważne zdarzenie, takie jak np. śmierć bliskiej osoby lub choroba. Może ona również być wywołana nagromadzeniem wielu niesprzyjających zbiegów okoliczności. Niektóre trudne sytuacje jak ciągły stres, niska samoocena, konflikty moralne, samotność lub wstyd to czynniki, które często mają swoje początki w dzieciństwie i mogą spowodować depresję.

Z punktu widzenia biochemii depresja to zaburze­nie czynności substancji chemicznych w mózgu – neuroprzekaźników – w szczególności seroto­niny i noradrenaliny. Szczególnie istotna jest sero­tonina, neuroprzekaźnik o działaniu hamującym, który sprzyja odpoczynkowi i rozluźnieniu.

 

Depresja jest schorzeniem o podłożu zapalnym, związanym z ogólnoustrojowym stanem zapalnym2.

Ten stan zapalny może być skutkiem:

- przewlekłego stresu,
- braku snu,
- niedoboru mi­kroelementów,
- niezrównoważonej diety,
- siedzącego trybu życia,
- otyłości (zauważa się, że utrata masy ciała pomaga pacjentom złagodzić stan zapalny i objawy depresji3),
- oddziaływania tytoniu i innych substancji takich jak rtęć,
- niedoboru witaminy D
- zwiększonej prze­puszczalność jelit,

Depresja i choroby układu krążenia

Większa liczba osób chorych na depresję w krajach bardziej rozwiniętych w ciągu ostatnich dziesię­cioleci jest skorelowana z jednoczesnym zwiększeniem częstotliwości występowania chorób układu krążenia oraz zmianą nawyków żywieniowych.

Należy przy tym wiedzieć, że stres i negatywne myślenie samo w sobie wpływa na pogorszenie pracy układu krążenia, a także układu pokarmowego. Jest to zatem zbieg wielu powiązanych ze sobą zależności psychicznych i fizycznych, których nie należy oddzielać.

 

Leki przeciwdepresyjne

Leki przeciwdepresyjne zwiększają m.in. stężenie serotoniny lub noradrenaliny na poziomie synaps w mózgu. Przykładem takiego leku jest Prozac. Mimo że leki te przepisuje się wyjątkowo często, to ich skuteczność w porównaniu z placebo poddano w wątpliwość w ramach różnych badań klinicznych4. Zatem „oddziaływanie” tego typu leków przeciwdepresyjnych można przypisać efektowi placebo5. Ponadto, na poziomie skutków ubocznych zapisanych w ulotkach, nowe leki przeciwdepresyjne obniżają samokontrolę, a nawet sprzyjają dążeniu do samobójstwa. Przed zastosowaniem warto poznać wszystkie skutki uboczne omawianych „leków”, których często jest więcej niż jakichkolwiek pozytywnych działań.

 

Zależność pomiędzy odżywianiem a depresją

Niezwykle ważną rolę w zapobieganiu i leczeniu depresji odgrywa sposób odżywiania.
Coraz więcej badań naukowych wykazuje powiązania pomiędzy zdrowiem psychicz­nym a pracą układu pokarmowego. Znalezienie optymalnej diety może pomóc przywrócić równowagę emo­cjonalną osobom z depresją. Odpowiednie odżywianie pomaga również zmniejszyć stres i złagodzić stany lękowe. Opisana wyżej zależność związana jest m.in. z wytwarzaniem serotoniny w żołądku oraz w jelitach. Jeżeli układ pokarmowy dobrze pracuje, organizm produkuje odpowiednią dla niego ilość tych substancji. Jeżeli jednak występuje dysfunkcja układu pokarmowego związana np. ze złą dietą, serotonina nie jest wytwarzana na odpowiednim poziomie, czego pochodną są m.in. zaburzenia psychiczne.

Badania wykazały, że kobiety stosujące dietę śród­ziemnomorską są w mniejszym stopniu narażone na wystąpienie u nich objawów depresji6. Ponadto u młodzieży „śmieciowe jedze­nie” wiąże się z podwyższonym ryzykiem występowania zaburzeń nastroju, w tym standardowe objawy depresji, lęk, bezsen­ność, agresja7.  Wysoko przetworzone jedzenie po prostu nie dostarcza niezbędnych składników odżywczych, koniecznych do prawi­dłowego funkcjonowania mózgu. Ponadto negatywnie wpływa na ogólną kondycję oraz funkcjonowanie układu pokarmowego.

W każdym człowieku zamieszkują w jelitach miliardy bakterii, które składają się florę jelitową. Flora jelitowa odgrywa ważną rolę w rozwoju układu odpor­nościowego. Zmiany w składzie flory jelitowej mogą więc stanowić niezwykle skuteczne narzędzie terapeutyczne w leczeniu bądź też zapobieganiu zaburzeń depresyjnych i stanów lękowych8.  

W kolejnych artykułach autor postara się poruszyć kwestie związane z konkretnymi formami wspomagania leczenia depresji oraz wpływem na stan zdrowia psychicznego konkretnych substancji (witamin, minerałów i innych skłądników odżywczych).

 

Źródła:

[1] Raport Francuskiej Narodowej Akademii Medycznej

[2] Capuron L1, Su S, Miller AH, Bremner JD et al. Depressive symptoms and metabolic syndrome: is inflammation the underlying link? Biol Psychiatry. 2008 Nov

[3] Perez-Cornago A, De la Iglesia R, Lopez-Legarrea P et al. A decline in inflammation is associated with less depressive symptoms after a dietary intervention in metabolic syndrome patients: a longitudinal study. Nutr J. 2014 Apr

[4] Kirsch I, Deacon BJ, Huedo-Medina TB et al. Initial severity and antidepressant benefits: a meta-analysis of data submitted to the Food and Drug Administration. PLoS Med. 2008 Feb

[5] Kirsch I. Antidepressants and the Placebo Effect. Z Psychol. 2014

[6] Rienks J, Dobson AJ, Mishra GD. Mediterranean dietary pattern and prevalence and incidence of depressive symptoms in mid-aged women: results from a large community-based prospective study. Eur J Clin Nutr. 2013 Jan

[7] Zahedi H, Kelishadi R, Heshmat R et al. Association between junk food consumption and mental health in a national sam­ple of Iranian children and adolescents: the CASPIAN-IV study. Nutrition. 2014 Nov

[8] Slyepchenko A, Carvalho AF, Cha DS et al. Gut Emotions - Mechanisms of Action of Probiotics as Novel Therapeutic Targets for Depression and Anxiety Disorders. CNS Neurol Disord Drug Targets. 2014 Nov 30

Odsłony: 1802

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy Odśwież